Top Social

Ruoan merkitys painonhallinnassa: hiilarit! Ja marenkivinkki

Ajattelin kirjoitella ihan oman näkemyksen mukaisesti vähän ravinnon merkityksestä elimistölle, käyttötarkoitusta ja miksi omasta mielestäni ei pidä vetää diettiänsä liian tiukille. Samoin, miksi ei hiilareiden välttely on ehken ei niin hyvä homma.

Ja nyt haluan korostaa, että en ole ravitsemusterapeutti, mutta sanotaanko että kokemuksen ja onnistumisen kautta puhun. Ehken pieni määrä sitä maalaisjärkeä lisättynä tähän soppaan. 

Syy, miksi haluan kertoa omia kokemuksiani ihhan peruselämästä että treenaamisesta on se mitä välillä tulee luettua lehdistä. Syö näin ja laihdut x- määrää/vko. Tai älä ainakaan syö tätä jos haluat laihtua nopeasti! Tai ylipäätään ollenkaan! Jotkut ovat mielestäni jo aika pelottavia kropan kannalta (tuon ajatuksen takana on ihan entinen lähihoitajan ammattia harjoittanut Maarit).




Kropan pilaaminen ruokavaliolla on itseasiassa aika helppoa. Esim fitness, siinä on tietty aika, kun pidetään rasvat ja hiilarit alhaalla tähdäten siihen yhteen hetkeen, ei siis kokoajan. Mutta kun siitä on oma tietty kuvansa ja sitten sitä sovelletaan jokapäiväiseen elämään ilman sitä fitness- kisaamista ja saadaan kroppa kuivaksi...ah vaikkapa hormonitasapainot sekaisin.

Itse koklasin kerran, ainoan ja viimeisen, vetää aika tiukalla dietillä painoa alas. Ei mitään kisailua, kun en harrasta fitnessiä vaan painonnostoa :D. Ok, ainakin yritän. Mutta sellainen super- dietti. Paino toki alkoi pudota kun jätettiin hiilarit pois, ja söin ihan oikeasti vaan vihreitä vihanneksia, vähemmän hiilareita. Tämä diettaaminen tapahtui siis ammatilaisen johdolla, ei omaa rävellystä edes.

Tuloksena painon putoamisen lisäksi jäätävä päänsärky ja menkat jäivät pois. Jostain sen kropan piti tinkiä ja itselläni se osui ensimmäiseksi tosiaan menkkojen jäämiseen. Tuossa vaiheessa heräsin totaalisesti ja en katsonut sitä tietä loppuun, vaan kaivoin kaapista perunaa, makaronia ja pullaa. Jotain nopeaa hiilaria oli pakko saada ja hitsit, että olo helpottui! Paino nousi takaisin, menkat alkoivat ja lopputulos plus miinus nolla.



Sitten löysin tämän nykyisen valmentajan ja hahaa, hiilaria on aika reippaasti, jaksamista löytyy ja kroppa toimii niinkuin pitääkin.

Eli hiilarin tehtävät kropassa:


  • Nopeaa energiaa elimistölle
  • Säästävät proteiinia elimistön tärkeisiin tehtäviin
  • Tarvitaan rasvojen hajoittamisessa
  • Ylimääräinen hiilari varastoituu glygogeeneiksi tai rasvaksi, jota voidaan käyttää myöhemmin energiana.
(lähde: Ruokatieto.fi)

Eli itse ajattelen tämän näin: hyvät hiilarit ovat bensaa kropalle jolla taas jaksan esim. nostaa niitä painoja, kävellä, juosta tehdä päivittäisiä askareitani. 
Kun ajattelee asian näin, että syömisen jälkeen veren glukoosipitoisuus kasvaa ja suurin osa glukoosista varastoituu maksaan ja lihaksiin glykogeeniksi. Tuo glykogeeni taasen pilkkoutuu aterioiden välissä maksassa glukoosiksi ja glukoosi on AINOA energianlähde, jota aivot voivat käyttää niin... mielestäni hyvä syy syödä hiilaria.




Jaiks, aika houkutteleva kuva! Muuta hirmu hyvä aamun avaus: puuro. Ihan perus elovena ja siihen sitten vaikka marjoja, raejuustoa ja itse laitan jotain hyvää protskujauhetta niin tulee maustettu puuro. Tippa öljyä ja eikun nauttimaan! Myös rasvat, proteiinit, hiilarit aika hyvillä malleilla tuossa. Kroppa ja ennenkaikkea pää jaksaa uuteen päivään kivasti. 

Itse käytän hiilarin lähteenä ihan perusjuttuja: makaronia, riisiä, perunaa, reissumiestä, maissimuroja ja riisikakkuja. Ihan siis perus ruokatarvikkeita. Aika pitkältihän se juju onkin on juurikin se, mitä käyttää hiilarin lähteenä. Toki välillä itsekin tulee otettua pullaa, herkkuja yms mutta paino pysyy kontrollissa, kun muutoin on ruokavalio selkeää. Simppeliä, eikö? Ainakin tämä kaava uppoaa omaan paksuun päähäni ja on tarpeeksi simppeli pitääkseni siitä kiinni. Laihdutuksen jälkeen usein suurin haaste onkin se painon pitäminen siinä, mihin sen suurella vaivalla sai!

Ruoan saaminen tasaisesti eli ruokarytmi, laadukas ruoka ja se ruokaympyrän toteuttaminen. Se, miksi kirjoitin nyt hiilareista enemmän, on simppeli sekin: ne on julistettu ihan paholaisen työksi ja aika moni niitä pelkää. Jos vaikka yksikin saisi jotain selvyyttä omaan syömiseensä painiessaan kaiken maailman diettejen keskellä niin hyvä! 


Ja jos haluaa lukea ihan ammattilaisen mietteitä asiasta niin tuonne: Protrainer Markku Tikka. Hänen blogissaan on niin paljon tietoa ravinnosta, dieteistä yms, että en ikuna pysy antamaan samaa infoa! Vaikka ei olisi millään tavalla kiinnostunut punteista niin ihan hyvinvoinnin kannalta kannattaa katsoa, jos aihe kiinnostaa. Tämä valmentaja on ollut minun taustapirunani nyt 3.5v about, ja se mikä on parasta; oppiminen terveelliseen ajatteluun on palautunut. Tuolla tarkoitan juurikin sitä, että milloin sain paiseita vaa´asta, milloin ruoasta. Nyt nuo ovat normaalilla tasolla, ja se taakka muuten helpottaa koko prosessia! Oma pää kun tuppaa sotkemaan aika paljon tässäkin. Varsinkin, kun infoa saattaa samassa lehdessä olla montaa lajia, niin sekaisinhan siinä menee!



Sitten se mareki- vinkki. Sopii hyvin aiheeseen? :) Itselläni on vähän vaikea etsiä ihania herkkuja kaupasta pähkinäallergian takia. Samoin sen, että palmu- öljy on iso ei itselleni. Vierailulla ollessa joo, mutta kokona ei ei. Sitten kun alkaa lukea sisällysluetteloa niin aika vaikeaksi menee! Yleensä teen itse paljon omia herkkuja, mutta nyt en vaan jaksanut. Tämä koktaili, jonka nyt esittelen oli ja on niin NAM!


Marenkipesät! Löysin nämä Prismasta ja olisiko ollut, että S- ryhmän juttukin, mutta eiköhän joka kaupasta marenkia löydy. Ihania söpöjä pesiä ja tarve täyttää jollakin! Itse ajattelin, että nykyään on niin ihania maustettuja rahkoja ja nuo antavat samalla kosteutta, joten niitä! Valikoimaa on muuten huh, paljon ja valitseminen oli oma juttunsa :D Tuo sitruuna- lakritsi kuulosti niin raikkaalta ja Irish cream& coffee makealta että ne lähtivät mukaan. Siis niin tajuttoman hyvää yhdessä: tuo marenki ja rahka! Meidän favorite oli ehdottomasti sitruuna- laku, antoi makean marengin vastakohdaksi vähän kirpeyttäkin. Tosi simppeli ja herkullinen pikakaffeherkku! 


Nyt toipumaan pääsiäisen syömisestä ja kevennettyä viikkoa viettelemään! 

Ihanaa päivää kaikille!

xoxo

6 kommenttia on "Ruoan merkitys painonhallinnassa: hiilarit! Ja marenkivinkki"
  1. Just näin ja vanha kunnon ruokaympyrä on aika hyvä juttu. Nuo marenkiympyrät on tosi kivat, kiitos vinkistä. <3

    Mukavaa uutta viikkoa Maarit <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se aina sitä pyörää eri tarvitse keksiä uudelleen! Noi oli ihan tosi hyviä ja niin näppäriä käyttää, että! Vaikka marjoja lisäksi, pohjattomat mahdollisuudet nuilla herkuilla!��ihanaa tätä viikkoa Tiia����

      Poista
  2. Mä uskon myös maalaisjärkeen ja ruokaympyrään:) Kaikki yltiöpäisyys on pahasta olipa kyse ruokavaliosta tai kuntoilusta tai mistä vaan elämänalueesta. Kultainen keskitie ja peruskotiruoka on riittävä pitämään kenet vaan oikealla uralla. Katson itse, etten syö liikaa rasvaa, ja sokeriakin yritän vältellä, mutta en enää kiusaa itseäni totaalikieltäytymisellä, koska siitä seuraa aina retkahtaminen ja kamala morkkis. Aika monta vuosikymmentä on mennyt ruokavalio-asioitakin opetellessa, mutta nyt on ihan hyvä tilanne:)
    Kiitos hyvästä postauksesta:) Pisti taas ajattelemaan vähän lisää;) Ja kiitos reseptistä:)
    Mukavaa uutta viikkoa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Sari, näin se on että perusmeno ja maalaisjärki auttaa moneen asiaan! Kiva kun sait vähän jotain tästä kirjoituksesta, tärkeä aihe myös itselleni. Naturaalina urheilijana ja ihan terveyden kannalta..🙏😘 tuo on niin hyvä ja ennen kaikkea simppeli tuo marenkijuttu! Onneksi välähti kaupassa! Ihanaa uutta viikkoa sinne myös💓

      Poista
  3. Hyvin kirjoitettu! Kiitos tuosta marenkivinkistä! Täytyykin kokeilla niitä. Hyvää pääsiäismaanantain iltaa ja ihanaa alkanutta huhtikuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiiu💓 intohimona ruoka ja terveys 😊 ole hyvä ja mahtavaa kun sen sai eteenpäin! Tuli vähän puskista tuo idea, kun kaupassa nuo näin, ja onneksi tuli! Lisää täyttökoklailuja pitänee toteuttaa... aika rankkaa😂💓sinne myös hyvää huhtikuun alkua myös!

      Poista

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9

Post Signature

Post Signature